Shirityo-Yana
(betekenis: God van de sterren, tevens vrouwelijke sterren/meaning: God of the stars, also female stars)

De inheemse groep Shirityo-Yana is opgericht in 2002. De herkomst van de groepsleden stamt af van de Surinaamse Caraïb en Arowakse indianen.
Shirityo-Yana heeft zich ten doel gesteld de Surinaamse Indiaanse cultuur te behouden en uitdragen in al haar facetten. Dit doen wij onder meer door traditionele zang en dans en gebruik makend van onze traditionale muziekinstrumenten de maraka, karawasi en sambura en onze typisch kleurrijke inheemse klederdracht.
De traditionele liedvormen van de caraïb indianen bestaat uit de Oremi, Karawasi en Sambura liederen. Shirityo-Yana voert voornamelijk bestaande liederen op die door onze voorouders nooit op schrift zijn gesteld of nooit wereldwijd bekend zijn gemaakt. Ons doel is om deze liederen niet verloren te laten gaan.

The indigenous group Shirityo-Yana was founded in 2002. The origin of the group descended from the Surinamese and Arowak Carib Indians.
Shirityo-Yana has set itself the objective of Suriname to preserve and propagate Indian culture in all its facets. We do this through traditional song and dance and using our maraka the traditional musical instruments, and our typical Sambura karawasi and colorful native costumes.
The traditional song forms of the Carib Indians comprise the Oremi, Karawasi Sambura and songs. Shirityo-Yana performs mainly consisting of songs that our ancestors never recorded in writing or worldwide never been disclosed. Our goal is to

Shirityo-Yarè

Shirityo-Yarè (betekenis: mannelijke sterren/meaning: male stars) uit de behoefte om naast het uitdragen van onze inheemse cultuur een groter publiek aan te spreken. De kaskawi formatie Shirityo-Yarè kent een interessante mix aan muziekanten afkomstig uit verschillende bevolkingsgroepen. Dit maakt dat onze muziek een grote variatie kent van inheemse kawina muziek, surinaamse kaskawi, bigi poku, winti poku en zelfs ook rap en reggae.

Bijzonder aan Shirityo-Yarè is dat voornamelijk vrouwen de voorzang op zich nemen, de groep kent slechts enkele mannelijke voorzangers. Bovendien schrijven de dames ook de meeste van onze nummers.

The need to complement the promotion of our indigenous culture a larger audience, the formation kaskawi Shirityo-Yare arise. The group has an interesting mix of musicians from different populations. This means that our music has a wide variety of indigenous music kawina, Suriname kaskawi, Bigi Poku, winti Poku and even rap and reggae.

Special to Shirityo-Yare is mainly for the women take on vocals, the group has only one male for singers. Moreover, the ladies also write most of our songs.

Nu te beluisteren op de radio

Stichting Weyu is te beluisteren tijdens het inheems programma op zaterdag van 15.00 – 18.00 uur.
Donderdag 22:00 tot 00:00

Radio Mart